Koudetraining

Workshop adem- en ijsbadtraining – Boost je immuunsysteem

Wil jij je immuunsysteem vergroten, je gezondheid verbeteren en je lichaam geestelijk, fysiek mentaal een boost geven. Ga jij de uitdaging aan? Op naar nieuwe energie en een gezond en sterk lichaam en sterke geest. Feeling is understanding.

Theorie

In deze workshop nemen we je eerst mee in de theorie van ademhaling en de koudetraining. Wanneer en hoe doe je aan koudetraining en vooral hoe lang beoefen je deze? Waar moet je op letten. De do’s en don’t bij een koudetraining en welke voorbereiding zijn er noodzakelijk. Laat ik zien welke rol het autonome zenuwstelsel speelt als we actief zijn (Sympaticus) en wanneer we rusten (Parasympaticus). Door deze kennis te koppelen krijg je inzicht in hoe je lichaam werkt en hoe we dagelijks keuzes maken.

Ademhaling

Met de ademhalingsoefening oefening leer je jouw O2 /CO2 verhouding te optimaliseren, je

PH waarde neutraliseren, Immuunrespons onderdrukken, diepe meditatieve rust en een beter ademhaling. Ademhaling kan ook een natuurlijke anti depressieva zijn.

Koudetraining

De voordelen van koudetraining is de aanmaak witte bloedlichaampjes en bruinvet. Is het goed voor hart-bloedvatenstelsel, krijg je er meer levenslust van, is het goed voor de huid en krijg je er meer energie door.

• Koudetraining kan helpen ontstekingen in het lichaam te verminderen, omdat het de bloedvaten vernauwt en de bloedtoevoer naar ontstoken gebieden vermindert.
  • Verder kan het ook helpen om pijn te verminderen, omdat het de zenuwgeleiding vertraagt en de productie van pijn veroorzakende stoffen vermindert.
  • Koudetraining kan bijdragen aan het verminderen van stress en angst, omdat het de productie van cortisol (het stresshormoon) vermindert.
  • Koudetraining kan bijdragen aan het versterken van het immuunsysteem, omdat het de aanmaak van witte bloedcellen stimuleert.

Di gaat onder professionele begeleiding van onze goed opgeleide koudetrainer Monica van der Lans. In de workshop leer je de kracht en rust in je lijf te vinden om met de kou om te gaan. Zo werk je én aan je gezondheid én doorbreek je tegelijkertijd conditioneringenen vaste patronen. Denken, voelen en handelen ‘aan den lijve’ ervaren!

Deze workshop is uitermate geschikt voor teambuilding. We organiseer regelmatig adem- en ijsbad workshops. Dit doen we voor particulieren en voor bedrijven. Heb je interesse in een workshop? Neem dan contact met ons op: info@biochvanderlans.nl of bel 070-3963978.

Foto gemaak door Rogier Stevens

Wetenschap

1. Vermindering van ontstekingen: Een studie gepubliceerd in het tijdschrift “Cryobiology” toonde aan dat koudetraining ontstekingsmarkers in het bloed verminderde bij gezonde vrijwilligers. (Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3568812/)
  2. Verlichting van pijn: Een systematische review gepubliceerd in het tijdschrift “Sports Medicine” concludeerde dat koudetherapie effectief kan zijn bij het verminderen van pijn en spiervermoeidheid na inspanning. (Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26823037)